Lovgivning om affald
Kommunen er myndighed på affaldsområdet og kan rådgive dig om affald.
Der er love og regler om affald, både for private og virksomheder.
Opdager du, at andre fjerner eller opbevarer affald ulovligt, kan du melde det til kommunen.
Det kan dreje sig om farligt affald på ejendomme, skrotbiler på privat grund, dumpning af byggeaffald eller ulovlig afbrænding af affald. Det kan også være nedtagning af støvende asbest og eternit, der ikke håndteres forsvarligt.
Du kan anmelde ulovlige forhold om affald ved at maile til tms@gribskov.dk
Bål og afbrænding af haveaffald
Det er ikke tilladt for private, at brænde haveaffald af i Gribskov kommune.
Forbuddet gælder både i landezone, byzone og sommerhusområder.
Sankt Hans-bål må kun finde sted Sankt Hans-aften. Det er desuden tilladt at lave mindre bål af rent, tørt træ på bålsteder.
Affaldsregulativ for private og virksomheder
På nationalt niveau reguleres affaldsområdet er i Affaldsbekendtgørelsen - læs den her
På kommunalt niveau fastlægges regler om affald i regulativer og vedtages af kommunens Byråd. Der findes et Regulativ for Husholdningsaffald, som beskriver reglerne for borgere og et Regulativ for Erhvervsaffald, som beskriver reglerne for virksomheder.
Gribskov Kommunes Byråd vedtog i september 2023 et nyt sæt affaldsregulativer. De beskriver hvordan den nye affaldssortering skal foregå, men de nye ordninger træder i kraft efterhånden som de bliver implementeret.
Du kan her læse om reglerne i hhv. de gamle regulativer (som beskriver den ordning vi har endnu) såvel som de nye regulativer.
Nyt regulativ for private (ny affaldssortering), vedtaget 2023
Nyt regulativ for erhverv, vedtaget 2023
Affaldsplanen
Mindst hvert 6. år laver kommunen en ny affaldsplan med en række projekter og tiltag, der skal sørge for, at affaldsområdet i kommunen udvikler sig.
Du kan læse Affaldsplan 2019-2030 her (PDF)
Samt bilag 1 og bilag 2.
I perioden 2019-2024 vil vi blandt andet arbejde for et nyt system for øget sortering ved alle husstande i kommunen.